Skip to content

Vuurwerk doet mij pijn

december 27, 2012

IMG_5474

Vuurwerkknallen doen mij pijn. Veel spastische kinderen en grote mensen die spastisch zijn en schrikken van plotselinge knallen, voelen ook pijn. Omdat door de schrik hun spastische lichaamsdelen verkrampen en dat pijn doet. Dat verkrampen, daar kun je niets tegen doen. Hard geluid doet ook pijn in mijn hoofd. Ik kan nooit naar een bioscoop waar het geluid te hard staat of een disco. Hard geluid doet verschrikkelijk veel pijn. Deze week wordt elke dag een vuurwerkbom in mijn wijk in Almere afgestoken. Bij ons onder de brug al drie keer. Dat vind ik niet leuk en het mag ook niet van de politie. Ik snap waarom huisdieren zo bang zijn voor vuurwerk. Ze zijn niet bang denk ik, maar voelen dezelfde pijn als ik voel. In mijn lijf en in mijn hoofd. Het vervelende is dat je geen rekening kan houden met dat harde vuurwerkgeluid. Een disco daar ga ik niet naar toe als het geluid hard is, of een bioscoop met hard geluid, in Almere is maar een bioscoop en die staat altijd heel hard aan. Maar al die knallen, daar moet ik van huilen elk jaar. Het is gemeen dat mensen dat doen. Ook gemeen voor onze hond en katten.

22 reacties leave one →
  1. december 27, 2012 6:08 pm

    Lieve schat,

    Ik schrik van je verhaal, wat je vertelt is nieuw voor me en ik probeer het me voor te stellen. Vuurwerk is typisch iets waar de gemiddelde mens uit traditie geen nee tegen zegt. Niemand staat er bij stil dat er ook mensen en dieren last van kunnen hebben en ik denk dat het niet echt gemeen is dat ze het afsteken, maar gewoon omdat men denkt “ach het is 1x per jaar”.
    Erg verdrietig om te lezen dat jij er zoveel last van hebt. Hopelijk valt het mee dit jaar, misschien kun je iets doen om het geluid te verminderen? Een koptelefoontje met muziek misschien…

    Zelf zat ik te twijfelen over de aanschaf van vuurwerk. Nu ik jouw stuk gelezen heb, heb ik besloten om geen vuurwerk te kopen. (Daar help ik je niet echt mee maar ik kan in ieder geval solidair zijn). Ondanks alles een fijne jaarwisseling! Knuffel!

  2. Karin permalink
    december 27, 2012 7:11 pm

    ik voel met je mee ik heb Asperger en kan er ook niet tegen, maar ik word er eerder gestresst door en boos als ik ervan schrik, ik wil zelf kunnen beïnvloeden welk geluid ik wil horen, je ogen kun je sluiten maar je gehoor kun je helaas niet afsluiten, voorral s nachts en s avonds! ik ben voor geheel verbod voor particulieren en dat er alléén in iedere wijk door professionele mensen mooi siervuurwerk word afgestoken in geheel Europa! En de gene die t mogen afsteken moeten er een soort bewijs voor bij zich hebben! ik wens je sterkte en succes komende jaarwisseling! liefs Karin!

  3. Angela Caviglia permalink
    december 28, 2012 5:43 am

    Ik vind het vervelend voor jullie, maar ik kna me goed inleven. Ik hebn een tinnitus, das is ees voorduurend ruisen in mijn linker oor, en als het knalt of hare muziek gespeeld word, dan word dat geruis urenlang harden en dat is vervelend. Ik ben ook geen vrien var vuurwerk het is ook voor het milieu niet goed.

  4. december 29, 2012 5:17 pm

    Reblogged this on kwalitisme and commented:
    Ze heeft volkomen gelijk natuurlijk. Mensen zouden eens wat meer rekening met een ander moeten houden!

  5. december 29, 2012 11:09 pm

    Reblogged this on Kanteldenker and commented:

    Blog van onze dochter al 2500 keer gelezen. Wordt item op het jeugdjournaal. Goed om er aandacht aan te geven.

  6. Lydia Vonhof permalink
    december 30, 2012 3:14 pm

    Hallo,

    ik leef heel erg met je mee.
    Mijn school is een VSO, een school met een beperking en een lichamelijke beperking.
    Op mijn school zitten ook kinderen die hetzelfde als jij hebben. 🙂
    Zelf heb ik autisme, dus die onverwachtse knallen zijn voor mij ook niet even leuk. 😦
    Heel veel sterkte bij oud en nieuw, hopelijk kom je er goed doorheen.

    Liefs Lydia!

  7. Laurens Van Mullgen permalink
    december 30, 2012 3:51 pm

    Wat zielig voor jou , wat jammer
    Beterschap

  8. ibrahim permalink
    december 30, 2012 4:15 pm

    hoi ik ven de heel erg voor je ik wens je wel een mooi jaar maar ik heb medelijden hebben ze ook vuurwerk voor of achter in het huis afgestoken?groetjes.ibrahim wil je hier op terugreageren

    • december 30, 2012 5:13 pm

      Beste Ibrahim, Mayim, onze dochter schrikt juist van onverwachte knallen. Die waren de hele week. Vandaag ook in de stad, vlak achter ons. Ze moest er van huilen net, van de schrik en pijn. Dat was een uur geleden in Almere bij de MacDonalds.

  9. Gewoonalleenik permalink
    december 30, 2012 5:56 pm

    Hoi Mayim, wat goed van je om hier aandacht voor te vragen. Het item bij jeugdjournaal was indrukwekkend en ik hoop dat mensen in je buurt rekening houden met de knallen. Ook moet ik zeggen dat ik erg blij wordt bij het zien van jouw contact met je broer, jullie lijken een hele goede band te hebben. Een fijne jaarwisseling gewenst!

  10. Ranneke permalink
    december 30, 2012 5:56 pm

    Ik zag de reportage net. Lief dat je broer rekening met je wil houden en knalvuurwerk niet bij huis afsteekt. Maar dan hebben andere mensen er toch last van? Zou je niet liever willen dat hij helemaal niks meer afsteekt?

    • Vuurwerkliefhebber permalink
      december 12, 2013 8:54 pm

      Hoi meis (en pa?), een vuurwerkfan hier, ik ben hier terecht gekomen via een antivuurwerklobby die ook deze website gebruikt om een verbod op vuurwerk te krijgen.
      Ik wilde mijn medeleven betuigen en hoop voor je dat er over een afzienbare tijd op een eiland als Texel inderdaad een verbod op vuurwerk komt.
      Dit zodat mensen die echt extreme last ondervinden van vuurwerk hebben (zoals jij), deze paar uurtjes per jaar daar hun oud en nieuw kunnen vieren zonder vuurwerk te hoeven horen.
      Op die manier hebben nog minder mensen last van vuurwerk en kunnen vuurwerkliefhebbers toch doen wat ze willen die paar uurtjes.
      Verder wens ik je nog veel plezier en natuurlijk sterkte bij het verdere herstel van de operatie ;)!

      • december 13, 2013 10:50 am

        Ik heb dit het liefst andersom. Dat mensen met vuurwerk naar plekken en pleinen gaan waar ze met ze allen vuurwerk afsteken en niet in de woonwijken.

  11. casper permalink
    december 30, 2012 6:01 pm

    ik vind het erg vervelend voor je.
    gelukkig weet je dat het morgen afgestoken gaat worden maar ik vind ook het is maar 1keer per jaar dus het moet kunnen maar ik steek ook alleen op de 31ste af

  12. Lianne permalink
    december 30, 2012 8:09 pm

    Heey meid
    Ik heb ook een handicap en ik schrik ook elke keer maar ik kan lopen en doen wat ik wil van mij mag het pas 31 december om 6uur ofzo
    Lianne

  13. Barbara permalink
    januari 4, 2013 8:41 am

    Wat een goede blog en wat een mooie foto!Ik heb zelf ook een gehandicapte broer (veroorzakt door een ongeval)die ook spastisch is.Ik heb niets tegen vuurwerk en het siervuurwerk vind ik zelf mooi.Maar de extreem harde knallen hoeven echt niet voor mij en ook ik ben een paar keer geschrokken. Ik was maandag als vriwilligster aan het werk in het verpleeghuis en hoorde 2 of 3 keer een harde knal die zelf de bewoners hoorden.Ik denk trouwens niet dat een algeheel verbod op vuurwerk de harde knallen oplost.Die worden via internet besteld en met de post thuisgeleverd.Ik leef trouwens wel erg met je mee Mayim en hoop dat je deze keer minder bent geschrokken en je toch een fijn oud en nieuw hebt kunnen beleven.Ik ben het zeker ermee eens dat men rekening moet houden met andere mensen betreffend vuurwerk.

  14. Therèse permalink
    april 13, 2013 11:17 pm

    Wat ’n prachtig verhaal over zoiets vervelend als overgevoeligheid voor harde geluiden. Ik heb ’n tijd lang last gehad van harde knallen na de vuurwerkramp in Enschede. Zo’n schrik reactie komt heftig aan en het had niet beter uitgelegd kunnen worden wat dit met mens en dier kan doen die hier gevoelig voor zijn.

  15. december 31, 2014 4:37 pm

    Heel goed dat je dit bespreekbaar maakt, Mayim! Ikzelf heb een vorm van reuma waardoor de spanning in mijn spieren ook hoger is dan bij anderen. Daarbij heb ik al jaren last van twee soorten tinnitus (ik hoor een piep in mijn oren die harder wordt na een onverwachte knal en ik hoor voortdurend mijn eigen bloedsomloop in mijn linkeroor). Daarbij heb ik twee vormen van geluidsovergevoeligheid: hyperacusis en misofonie.

    Als ik een knal hoor, krijg ik vaak een blackout. Ik weet dan niet meer waar ik ben, wat ik aan het doen was, wat de ander zei als ik met hem/haar in gesprek was, etc. Dat wil dus zeggen dat functioneren moeilijk voor mij wordt, laat staan dat ik dan nog kan werken.
    Het liefst wil ik elk jaar de laatste weken van december (maar eigenlijk het liefst de hele maand) vluchten naar een ander land. Maar daar is natuurlijk lang niet altijd geld voor.

    Weet je wat ik hoop? Dat we met een groep mensen die door lichamelijke oorzaken last hebben van consumentenvuurwerk eens flink tot de Regering zouden kunnen doordringen, door ze precies te vertellen hoe onze levens worden ontwricht, elk jaar vanaf de eerste dag dat er op de meest onverwachte straathoeken knallen te horen zijn.

    Misschien moeten we eens gaan praten met Arno Bonte, die heel actief is in de lobby tegen consumentenvuurwerk…

Trackbacks

  1. Waarom vuurwerk niet voor iedereen fijn is « Stupid Nothings
  2. Vuurwerk ellende « Weblog van een Mantelzorg/werkster
  3. Waarom vuurwerk niet voor iedereen fijn is « Stupid Nothings
  4. Het averechtse effect van betutteling | Martijn Tonies

Geef een reactie

